Tuesday, November 24, 2009

Hari Keramat....


Dulu...
Kini...
segalanya telah berubah....
telah mengubahku...
dari yang lurus, kepada yang bengkok
dari yang mulia menjadi kejam...
dari yang baik, berubah menjadi kurang baiknya,,,,

aku tidak akan menjadi begini, sekiranya itu tidak pernah terjadi dalam hidupku,
dan aku juga tidak akan jadi sebegini, sekiranya aku tidak dihantui dengan sejarah silamku...
Aku masih tertanya tanya, dimanakah silapku, dimanakah cacat celanya aku....
Aku ingin mengubah dan mahu berubah...
namun, aku tidak bisa untuk mengubah masa dan waktu..
kerna bagiku, masa yang lalu itulah penghabisan dan titik nokhtah bagi kehidupanku...
aku juga tidak bisa bangun dan berdiri tegak seperti dahulunya...


Hina...
Kotor....
Berdosa..
dengan apa yang telah ku lakukan dulu dan sekarang...

Betapa berdosanya aku di muka bumi ini,
betapa jahilnya aku terhadap diriMu,
betapa kejamnya aku terhadap diriku sendiri,
kejamnya aku terhadap kaum keluargaku,
agamaku, orang disekelilingku..

Adakah aku masih berpeluang untuk mendapat kemaafan dariNya?
adakah masih ada tempat untuk aku kembali bersama keluarga dan rakan tercinta?
adakah masih ada jalan lurus buatku untuk meniti kekosongan ini?
adakah masih ada 'aku' dahulu pada ketika ini?

Aku tidak tahu apakah sebenar hala tujuanku,
Ya benar,
aku gembira kehidupan ku kini..
kerna tiada sesiapa mampu menghalang perjalanan dan perbuatanku,
tiada juga yang menghalang sebarang keputusanku...
namun....
dijauh dilubuk hatiku ini...berasa sunyi dan kosong...
adakah ini petandanya aku tidak mendapat Hidayah daripadaNya?

Membentak hati ini mencari jawapan,
ingin ku kapai cahaya bintang dilangit untuk mendapatkan sinar kehidupan...
ingin ku tagih simpatiMu,
yang telah lama Kau lupa..

Siapakah aku disisiMu?
Siapakah Kau disisiku....
Aku masih mencari jawapan setiap apa yang berlaku disebalik kejadianMu ini...
Adakah ini balasanMu terhadap kesalahanku yang lalu...

Ya Allah, Ya Tuhanku,
aku bermohon padaMu..
Ya Rahman, Ya Rahim...
Kaulah tempat aku bergantung dan berharap..
tiada yang dua dan ketiga buatMu Ya Aziz....
Ampunkanlah segala dosa dan silapku selama aku menjadi hambaMu
Dan ampunkalah dosa Ibu bapaku , dan kaum seagamaku..
Berikanlah aku petunjukMu sepertimana Kau berikan kepada hambaMu yang lain,
Tiada tempat lain kubermohon dan berserah...
Hanya Dirimu Yang Maha Mendengar lagi Pengampun....
Luruskanlah diriku dilandasan yang betul..
Berikanlah Aku kekuatan seperti pada mulanya Ya Allah...
Tiada lagi yang boleh kubicarakan dengan kata kata,
Hanya kau Lebih Mengetahui
setiap arah perjalananku
setiap apa yang  kufikirkan
setiap apa yang kulafazkan
Dengan kalimah Laillahaillallah Muhamadurasullah.

No comments:

Post a Comment