Sunday, November 15, 2009

nostalgia....


Teringat aku...
teringat aku pada mereka...
teringat aku pada gelak ketawa,
teringat aku pada kenangan bersama..

Tika aku bersimpuh ditangga rumah usangku..
aku dibinggitkan dengan gelak tawa,
lalu mata memandang adik- adik ku yang masih kecil
yang sedang bermain bersama.

Melihat mereka gembira bermain bersama,
di ikuti dengan ketawa dan tangisan manja,
Menginginkan pujukan dan perhatian dari ku
Iaitu dari seorang kakak yang sulung

Terukir senyuman disebalik raut wajahku,
namun, hati aku berasa hiba mengenangkan penghidupan ini...
Kerna akulah bapa, dan akulah ibu..
akulah abang dan akulah kakak..
tiada yang khusus bagi gelaranku,
tiada yang tidak bisa ku pikul buat mereka yang ku sayangi,
merekalah harta, mereka lah senjata,
merekalah sumber kekuatan ku
dan mereka lah pelita ku
bagi aku meniti terowong yang gelap ini
sehingga kini ...
aku berjaya mengotakan janjiku terhadap ayah dan bonda


Tanpa kusedari, air mata membasahi pipi,
mengenangkan arwah ayah dan bonda,
yang meninggalkan kami buat selama lamanya...
Sudah jatuh ditimpa tangga, begitulah kisah pemergian mereka
yang meninggalkan kami teresak esak tanpa kata -kata

Meskipun tiada kata terakhir dari mereka,
namun aku tahu, kedua dua orang tua ku akan mengucapkan ini
'Ati, jagalah adik-adikmu seperti nyawamu sendiri, seperti merekalah jantung dan merekalah darahmu'
Itulah kata kata yang sentiasa diungkapkan oleh mereka ditelinga ku
yang telah semati dengan jiwa dan nafasku.
Berjujuran lagi airmata mengenangkan pelukan dan ciuman dari mereka yang kini telah tiada...

Mahu aku menjerit dan berteriak sekuat hati
bagi meluahkan apa yang terbuku,
namun,
hanyalah sia sia,
kerna yang pergi tidak akan kembali..

Sekiranya ku mampu untuk bersemuka dengan mereka,
akan ku luahkan apa yang tersimpan lagi terbuku dilubuk hati kecilku...

Ibu, ati rindu dekat ibu,
Ati sayang ibu,
Ati nak peluk dan kucup ibu,
Ati nak tatap wajah ibu
siang dan malam,
Ati dah lama tak makan masakan ibu,
Ati nak sujud kaki ibu ayah, minta keampunan selama Ati menjadi anak ibu,
Ibu... ayah...
Ati berharap agar suatu hari nanti kita dapat hidup bersama,
meskipun di lain kelahiran
Kerna Ati bersyukur Ati dilahirkan di keluarga ini...
memiliki orang tua seperti ayah dan ibu
maafkan Ati..........

Kini,
aku bukan seperti dulu..
aku telah berjaya mendidik adik adikku mencipta kejayaan
dan aku kini telah berjaya menyahut cabaran orang disekelilingku
yang sejak dulu tidak percaya dengan diriku...
untuk membawa adik adik ku hidup berjaya...

Aku bukan lagi  seorang anak gadis,
yang hanya mampu menangis teresak esak di bilik
yang dulunya termenung mengenangkan nasib..
kerna kini,
aku bergelar wanita yang berjaya membina karier
yang tidak bisa dibayangkan oleh orang orang sekelilingku..

Aku...
telah diinspirasikan dengan kekuatan doa ayah dan bonda
yang jauh mendoakan kebahagian dan kecemerlangan kami sekelurga..
untuk berdiri dikaki sendiri,
tanpa mengharapkan belas ihsan orang..
dan aku kini juga,
berani tampil maju kehadapan
tanpa menghiraukan orang dihadapanku
dan aku sudah bersedia, untuk menerima segala cabaran,
kerna aku tahu Dia, ayah dan bonda sentiasa berada di sisiku...


Tiada lagi cacian, makian yang ku terima
Tiada lagi kesusahan, dan kesengsaraan yang ku hadapi
kerna, sumber kekuatanku berada didepan mata,
iaitu, adik adikku yang disayangi,,,
merekalah jantung dan merekah darahku,
dan nafasku, berserta Kalimah Allah S.W.T

No comments:

Post a Comment